Läkarbesök… blä


Efter att passerat dagar under nästan 2 veckor så tog jag äntligen mod till mig att kontakta läkare för att få ”det” undersökt och med skräcken i halsgropen knallade jag till vårdcentralen. Nog för att det var kvavt ute, men det var nog inte enbart det som gjorde att svetten rann…

Jag, som de flesta vet, avskyr när folk tar på mig. Jag gillar inte massage, klappar eller dyl från främlingar. Och att då gå till läkare för att bli undersökt, av en främling, är tusen resor värre. När namnet på läkaren dessutom får mig misstänka att det är en av motsatt kön, känns det hemskt.

Flera gånger funderade jag på att avboka. Jag ringde faktiskt också, men misslyckades med knapptryckningen och tänkte då att det är nog lika bra iaf… att få det undersökt menar jag. Men en sådan bagatell… det kändes så löjligt. Så… hemskt. Så… obehagligt. Men… bättre det än att det skulle vara sådant som ”inte händer mig”.

När jag väl satt där i väntrummet och försökte återhämta mig av tanken på att jag faktiskt tagit mig dit iaf… så sitter jag och tittar på människorna som rusar runt. Patienter som väntar, mödrar med sina barn… oroliga över barnens åkommor. En mammas ögon som lyste i panik och oro för sin lilla dotter. En gravid kvinna som kom in i sådant dåligt skick att hon knappt kunde gå… En man, som uppenbarligen var kvinnans man, som rusar in och söker sin mö. Där sitter jag med min lilla bagatell och funderar på om jag ska resa mig upp och gå min väg.

Nej, lika bra att få det kollat när jag ändå är där.

En av alla sköterskor som går runt, är en man. En man med brytning, som lite nonchalant och förvirrad går runt, viftandes med sin nyckelknippa som sitter i en rem… snurrar den runt, runt. Då och då ropar han upp en väntande patient och går tillbaka till sitt rum. När han ropat upp namnet på den kvinna som är så panikslagen över sin dotter, svarar hon. Men han hör henne inte. Han ropar upp henne igen, och hon svarar högre (mycket högt) samtidigt som hon snabbt försöker samla ihop sina tillhörigheter och flickan som leker tittut med ett draperi. Alla i väntrummet tittar förvånat runt med höjda ögonbryn, gissningsvis med samma tanke i skallen; Hur kan han INTE höra hennes svar?? 

Han vänder om och är på väg tillbaka, ropar samtidigt upp henne ytterligare en gång och hon svarar betydligt mycket högre igen… men han hör henne inte. Trots att han inte möter min blick, så pekar jag mot hennes håll. Jag är precis framför honom så det kan han inte missa! Men jo… det gör han. HAN SNUBBLAR T O M PÅ MIG!

Efter den incidenten får jag ännu mer panik. Tänk om det är honom jag har tid bokad hos. Slänga upp tutten framför honom. Jag messar maken och skriver att jag nu tänker skita i det och dra härifrån, men han övertygar mig om att jag ska stanna ändå… Jag gör som jag blir tillsagd. Mycket för att jag innerst inne VET att jag måste få ”det” kollat. Sorlet i min skalle är så högt att jag känner hur ångesten och flykänslan tränger sig på och står mig högt upp i halsen.

Tills jag hör mitt namn. Uppropat av någon annan än denna förvirrade sköterska som just försökt gå rakt igenom mig. Thank goood!

Väl inne förklarar jag min bagatell och blir undersökt. Hon tittar, klämmer och frågar. Sen ursäktar hon sig med att hon måste hämta en annan person för ytterligare en åsikt. Så jag klär på mig igen… och väntar. Därefter är de två personer som tittar, klämmer och frågar. Domen blir iaf som jag hoppats och jag får ett ”förband” samt en återbesökstid torsdag nästa vecka. Har det inte gått tillbaka då, så skall det tas prover. Men jag tror och hoppas på att det här är allt som behövs. Som tur är vet jag redan nu vem det är jag ska träffa nästa vecka 😉 Så det besöket känns inte lika läskigt. Förhoppningsvis är allt så bra och återställt att jag inte ens behöver gå dit!

Men jag måste erkänna… att ha mina speciella åsikter om saker och ting, ställer ofta till det för mig. Allra helst i de lägen då jag måste träffa främlingar…

Om CiNsO

Historien om en förvirrad hemmafru i skogen!
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

