Glad midsommar!!


Detta fantastiska väder och en högtid som nästan är lika viktig för oss i Sverige, som julafton är.

Jag vet att jag gör det varje år, eftersom jag är så enormt intresserad av historia men har ett förbannat dåligt minne. Jag gillar förklaringen om att midsommarstången skulle vara en upp och ned vänd fallosymbol. Men, den är bara en myt. En myt som uppstod i slutet på 1800-talet (tror jag) när alla var så pryda att man t o m satte kjolar på stolsbenen för de såg så nakna ut. De som levde då skulle se hur världen utvecklats idag…. Dock det enda som gärna fastnar i min hjärna. För att jag helt enkelt uppskattar förklaringen att majstången skulle vara en penis.

Inte heller gillar jag den kristna förklaringen. Tittar man tillbaka kan man oftast få de flesta högtider i samband med historiska ”sammanträffanden” som faktiskt fanns till långt innan kristendomen tågade in och tog över. Jag tror ganska starkt på att de forna kristna höjdarna helt enkelt såg till att forma om folkets högtider i samma veva som de ändrade den gamla hedniska folktron. Från moder natur, till fader vår….

Hur som helst! Glad midsommar på er alla! Jag håller mig nykter då jag ska upp och bygga på stallet i morgonbitti, passar även då på att köra både barn, vänner och oss själva. Men för det håller jag på traditionerna och tar familjen med upp till Gillberga för den klassiska skönsången med dans runt midsommarstången.

 

Om CiNsO

Historien om en förvirrad hemmafru i skogen!
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

